Logo Logo
Hilfe
Kontakt
Switch language to English
The Irish in the Caribbean as an online post historical phenomenon
The Irish in the Caribbean as an online post historical phenomenon
This dissertation investigates how the narrative of "Irish slavery" in the Caribbean was reshaped and instrumentalized through digital media, particularly during the online visibility period from 2015 to 2020. It argues that both the popular meme portraying Irish as slaves and the counter-reactions to it perpetuate historical distortions by valuing narratives for their political or emotional utility rather than factual accuracy. The study introduces the concept of Ophelialogy—a heuristic tool that analyzes how historical claims are used and what effects they produce. Drawing on a wide array of sources including memes, fact-checkers, journalists, and academics, the research shows that viral narratives often bypass epistemological standards in favor of simplified, polarizing claims. The work concludes that this post-historical shift in discourse has serious implications for how history is produced, circulated, and consumed in the digital age., Diese Dissertation untersucht, wie das Narrativ der „irischen Sklaverei“ in der Karibik durch digitale Medien – insbesondere während der Sichtbarkeitsperiode von 2015 bis 2020 – umgeformt und instrumentalisiert wurde. Sie argumentiert, dass sowohl das populäre Meme als auch viele Gegenreaktionen historische Verzerrungen aufrechterhalten, indem sie den Nutzwert einer Erzählung über ihre faktische Richtigkeit stellen. Die Arbeit führt das Konzept der Ophelialogie ein – ein heuristisches Instrument zur Analyse, wie historische Behauptungen verwendet werden und welche Wirkung sie entfalten. Anhand von Memes, Faktenprüfern, Journalismus und wissenschaftlichen Stimmen zeigt die Untersuchung, dass virale Narrative epistemologische Standards umgehen und oft vereinfachte, polarisierende Aussagen bevorzugen. Die Studie schließt mit dem Befund, dass dieser posthistorische Wandel erhebliche Auswirkungen auf die Produktion, Verbreitung und Rezeption von Geschichte im digitalen Zeitalter hat.
Irish Slaves, Slavery, Indenture, Caribbean History, digital historiography, Irish history, Atlantic slavery discourse, online misinformation, Irish Slavery Narrative, Irish Slavery Narrative, Irish Indentured Servitude, Cromwellian Deportation, Barbados Servitude, Atlantic World Forced Labour, Post-Historical Historiography, Ophelialogy, Visibility Discourse, Post-Truth, Use-Value of History, History and Social Capital, Critical Discourse Analysis, Hyperreality (Baudrillard), Attention Economy, Internet Memes, Meme Warfare, Social Media Misinformation, Viral History, Algorithmic Amplification, Fact-Checking Failures, Digital Echo Chambers, Malinformation, Prosumer Dynamics, Chattel Slavery vs. Indenture, Servitude Continuum, Economic Slavery, Enslavement Definitions, Labour Status Legal Distinctions, Liam Hogan, Matthew Reilly, Jerome Handler, John Donoghue, Ted McCormick, Anthea Butler, John Martin, GlobalResearch.ca, Snopes Fact Check, USA Today Fact Check, New York Times Coverage, Christian Science Monitor, Digital Historiography, Historical Memory, Folk Memory, Meme Analysis, Visibility Period (2015–2020), Disinformation Typologies, Heuristic Frameworks
Johnson, Robert Allen
2025
Englisch
Universitätsbibliothek der Ludwig-Maximilians-Universität München
Johnson, Robert Allen (2025): The Irish in the Caribbean as an online post historical phenomenon. Dissertation, LMU München: Fakultät für Sprach- und Literaturwissenschaften
[thumbnail of Johnson_Robert_Allen.pdf]
Vorschau
Lizenz: Creative Commons: Namensnennung-Weitergabe unter gleichen Bedingungen 4.0 (CC-BY-SA)
PDF
Johnson_Robert_Allen.pdf

2MB

Abstract

This dissertation investigates how the narrative of "Irish slavery" in the Caribbean was reshaped and instrumentalized through digital media, particularly during the online visibility period from 2015 to 2020. It argues that both the popular meme portraying Irish as slaves and the counter-reactions to it perpetuate historical distortions by valuing narratives for their political or emotional utility rather than factual accuracy. The study introduces the concept of Ophelialogy—a heuristic tool that analyzes how historical claims are used and what effects they produce. Drawing on a wide array of sources including memes, fact-checkers, journalists, and academics, the research shows that viral narratives often bypass epistemological standards in favor of simplified, polarizing claims. The work concludes that this post-historical shift in discourse has serious implications for how history is produced, circulated, and consumed in the digital age.

Abstract

Diese Dissertation untersucht, wie das Narrativ der „irischen Sklaverei“ in der Karibik durch digitale Medien – insbesondere während der Sichtbarkeitsperiode von 2015 bis 2020 – umgeformt und instrumentalisiert wurde. Sie argumentiert, dass sowohl das populäre Meme als auch viele Gegenreaktionen historische Verzerrungen aufrechterhalten, indem sie den Nutzwert einer Erzählung über ihre faktische Richtigkeit stellen. Die Arbeit führt das Konzept der Ophelialogie ein – ein heuristisches Instrument zur Analyse, wie historische Behauptungen verwendet werden und welche Wirkung sie entfalten. Anhand von Memes, Faktenprüfern, Journalismus und wissenschaftlichen Stimmen zeigt die Untersuchung, dass virale Narrative epistemologische Standards umgehen und oft vereinfachte, polarisierende Aussagen bevorzugen. Die Studie schließt mit dem Befund, dass dieser posthistorische Wandel erhebliche Auswirkungen auf die Produktion, Verbreitung und Rezeption von Geschichte im digitalen Zeitalter hat.