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Global challenges in the economics of education. basic skills, natural disasters, and civic engagement
Global challenges in the economics of education. basic skills, natural disasters, and civic engagement
Sarah Gust conducted this study while working at the ifo Institute. The study was completed in September 2024 and accepted as a doctoral thesis by the Department of Economics at LMU Munich. It comprises three distinct empirical essays that apply microeconometric methods. The study addresses three critical challenges faced by contemporary societies worldwide through the lenses of economics of education: ensuring basic skills, understanding the effects of natural disasters, and fostering civic engagement. The first chapter provides a general introduction to the topics and methods used throughout the study. Chapter 2 constructs a global database on the lack of basic skills and simulates the economic losses associated with failing to achieve universal basic skills worldwide. Chapter 3 examines the effects of natural disasters on student achievement and explores the underlying mechanisms, revealing persistent negative impacts. Chapter 4 investigates the relationship between civic education in schools and civic engagement in adulthood. The analysis shows that introducing civic education as a subject has a positive impact on civic engagement. However, findings regarding the impact of increased average instructional hours, are less definitive, showing negligible effects on average., Sarah Gust führte diese Studie während ihrer Tätigkeit am ifo Institut durch. Die Studie wurde im September 2024 abgeschlossen und als Dissertation an der Volkswirtschaftlichen Fakultät der LMU München angenommen. Sie besteht aus drei eigenständigen empirischen Essays, die mikroökonometrische Methoden anwenden. Die Studie beleuchtet durch die Perspektive der Bildungsökonomik drei zentrale Herausforderungen, mit denen moderne Gesellschaften weltweit konfrontiert sind: die Sicherstellung grundlegender Kompetenzen, das Verständnis der Auswirkungen von Naturkatastrophen und die Förderung des zivilgesellschaftlichen Engagements. Das erste Kapitel bietet eine allgemeine Einführung in die Themen und Methoden der Studie. Kapitel 2 erstellt eine globale Datenbank zum Mangel an grundlegenden Kompetenzen und simuliert die wirtschaftlichen Verluste, die mit dem Nichterreichen universeller Grundkompetenzen einhergehen. Kapitel 3 untersucht die Auswirkungen von Naturkatastrophen auf die schulischen Leistungen von Schülern und analysiert die zugrunde liegenden Mechanismen, wobei sich anhaltend negative Effekte zeigen. Kapitel 4 erforscht den Zusammenhang zwischen politischer Bildung in der Schule und dem zivilgesellschaftlichen Engagement im Erwachsenenalter. Die Analyse zeigt, dass die Einführung von politischer Bildung als eigenständiges Schulfach einen positiven Einfluss auf das zivilgesellschaftliche Engagement hat. Die Ergebnisse zur Wirkung einer erhöhten durchschnittlichen Unterrichtszeit, sind hingegen weniger eindeutig und zeigen im Durchschnitt keine Effekte.
Skills, Student Achievement, Development Goals, Economic Growth, Natural Disasters
Gust, Sarah
2025
Englisch
Universitätsbibliothek der Ludwig-Maximilians-Universität München
Gust, Sarah (2025): Global challenges in the economics of education: basic skills, natural disasters, and civic engagement. Dissertation, LMU München: Volkswirtschaftliche Fakultät
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Abstract

Sarah Gust conducted this study while working at the ifo Institute. The study was completed in September 2024 and accepted as a doctoral thesis by the Department of Economics at LMU Munich. It comprises three distinct empirical essays that apply microeconometric methods. The study addresses three critical challenges faced by contemporary societies worldwide through the lenses of economics of education: ensuring basic skills, understanding the effects of natural disasters, and fostering civic engagement. The first chapter provides a general introduction to the topics and methods used throughout the study. Chapter 2 constructs a global database on the lack of basic skills and simulates the economic losses associated with failing to achieve universal basic skills worldwide. Chapter 3 examines the effects of natural disasters on student achievement and explores the underlying mechanisms, revealing persistent negative impacts. Chapter 4 investigates the relationship between civic education in schools and civic engagement in adulthood. The analysis shows that introducing civic education as a subject has a positive impact on civic engagement. However, findings regarding the impact of increased average instructional hours, are less definitive, showing negligible effects on average.

Abstract

Sarah Gust führte diese Studie während ihrer Tätigkeit am ifo Institut durch. Die Studie wurde im September 2024 abgeschlossen und als Dissertation an der Volkswirtschaftlichen Fakultät der LMU München angenommen. Sie besteht aus drei eigenständigen empirischen Essays, die mikroökonometrische Methoden anwenden. Die Studie beleuchtet durch die Perspektive der Bildungsökonomik drei zentrale Herausforderungen, mit denen moderne Gesellschaften weltweit konfrontiert sind: die Sicherstellung grundlegender Kompetenzen, das Verständnis der Auswirkungen von Naturkatastrophen und die Förderung des zivilgesellschaftlichen Engagements. Das erste Kapitel bietet eine allgemeine Einführung in die Themen und Methoden der Studie. Kapitel 2 erstellt eine globale Datenbank zum Mangel an grundlegenden Kompetenzen und simuliert die wirtschaftlichen Verluste, die mit dem Nichterreichen universeller Grundkompetenzen einhergehen. Kapitel 3 untersucht die Auswirkungen von Naturkatastrophen auf die schulischen Leistungen von Schülern und analysiert die zugrunde liegenden Mechanismen, wobei sich anhaltend negative Effekte zeigen. Kapitel 4 erforscht den Zusammenhang zwischen politischer Bildung in der Schule und dem zivilgesellschaftlichen Engagement im Erwachsenenalter. Die Analyse zeigt, dass die Einführung von politischer Bildung als eigenständiges Schulfach einen positiven Einfluss auf das zivilgesellschaftliche Engagement hat. Die Ergebnisse zur Wirkung einer erhöhten durchschnittlichen Unterrichtszeit, sind hingegen weniger eindeutig und zeigen im Durchschnitt keine Effekte.