Letsch, Hannes (2024): Mobbing tut mir Leid: mitbekommen, miterlebt, mitgelitten. Dissertation, LMU München: Faculty of Psychology and Educational Sciences |
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Abstract
Warum funktioniert die Aktivierung der Außenstehenden nicht? Oder genauer gefragt: Wieso gelingt es Präventions- wie Interventionsprogrammen nicht, eine große Untergruppe der Antibullies, die zusammen mit Verteidigern insgesamt durchschnittlich 60% einer Schulklasse bilden, so zu befähigen, dass Mobbing vielleicht kaum, aber in jedem Fall schwerer eine Chance hat, sich zu entfalten? Die vorliegende Arbeit hebt zwei wesentliche Aspekte zur Klärung dieser zentralen, international geteilten Forschungsfrage heraus: die Heterogenität der Außenstehenden und die Rolle des Konstruktes Personal Distress. Auf Basis zweier Datensätze (NH=1631, NN=326) von deutschen Siebt- bis Zehntklässlern verschiedener Schultypen werden beide Aspekte und deren Interdependenzen anhand zweier aus bestehender Theorie abgeleiteten Forschungsfragen validiert und anschließend in bestehendes Wissen integriert, um die Bedeutsamkeit wie Grenzen der Erklärungskraft beider Aspekte zu kontrastieren.
Abstract
Why isn’t it possible to activate outsiders? Or to put it more precisely: Why do prevention and intervention programs not succeed in empowering a large subgroup of antibullies in such a way that bullying may hardly have a chance to unfold or in any case will be less prevalent? After all, together with defenders, they would form 60% of their class, that is the majority. This work highlights two essential aspects for clarifying this central, internationally shared research question: the heterogeneity of the outsider group and the role of personal distress. Based on two data sets (NH=1631, NN=326) from German seventh to tenth graders from different school types, both aspects are validated by analyzing two hypotheses and their interdependencies derived from existing theory. Afterwards they are integrated into existing knowledge in order to contrast the significance and limits of the explanatory power of both aspects.
Item Type: | Theses (Dissertation, LMU Munich) |
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Subjects: | 100 Philosophy and Psychology 100 Philosophy and Psychology > 150 Psychology 300 Social sciences 300 Social sciences > 370 Education |
Faculties: | Faculty of Psychology and Educational Sciences |
Language: | German |
Date of oral examination: | 15. February 2024 |
1. Referee: | Schäfer, Mechthild |
MD5 Checksum of the PDF-file: | 07a85f55ac251d9a665e24e7139d5b08 |
Signature of the printed copy: | 0001/UMC 30347 |
ID Code: | 33592 |
Deposited On: | 28. May 2024 07:28 |
Last Modified: | 28. May 2024 07:29 |