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Chilean higher education managers’ information systems acceptance and quality management perceptions
Chilean higher education managers’ information systems acceptance and quality management perceptions
Chilean higher education institutions face pressure to meet quality management (QM) standards and to use educational management information systems (EMIS) for managing the information related to academic activities. This doctoral research addressed the link between the use of EMIS in higher education and the QM processes, on which insufficient research was conducted so far. Against the background of the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology and within the QM conceptual framework, I aimed to reduce this research gap by exploring the relationship between higher education managers’ EMIS acceptance and QM perceptions, and by identifying specific manager profiles. In Study 1, a systematic review of Chilean literature suggested a close relationship between QM, accountability, and the use of EMIS. However, difficulties in implementation and long-term planning were noted. In Study 2, an instrument to assess perceptions about QM and accreditation was validated. Using this instrument, three different types of managers were identified by a cluster analysis conducted in Study 3: “Elders”, “Mediators”, and “Worker Bees.” These results are in line with previous research, as EMIS usage differs according to a person's position, individual traits, and preferences. Accordingly, a customized training program was recommended, which considered individual needs, staff plans, and the identified manager profiles. As higher education institutions developed plans to invest in more EMIS licenses and implement training, the aforementioned factors may help reduce investment costs. Additionally, the results of this doctoral research lay the ground for designing mass-customized manager training for managers based on their specific profiles and the organization's characteristics., Chilenische Hochschuleinrichtungen stehen unter dem Druck, Qualitätsmanagement (QM)-Standards zu erfüllen und Bildungsmanagement-Informationssysteme (EMIS) zu verwenden, um die auf akademische Aktivitäten bezogenen Informationen zu verwalten. Diese Dissertation setzt am bisher nur unzureichend erforschten Zusammenhang zwischen dem Einsatz von EMIS in der Hochschulbildung und den QM-Prozessen an. Vor dem Hintergrund der Unified Theory of Acceptance and Use of Technology und im Rahmen des QM-Konzepts wurde der Zusammenhang zwischen der EMIS-Akzeptanz von Hochschulmanagern und der QM-Wahrnehmung untersucht und spezifische Führungsprofile identifiziert. In Studie 1 deutete ein systematischer Überblick der chilenischen Literatur auf einen engen Zusammenhang zwischen QM, Akkreditierung und der Verwendung von EMIS hin. Allerdings wurden Schwierigkeiten bei der Umsetzung und langfristigen Planung der Qualitätsmaßnahmen festgestellt. Davon ausgehend wurde in Studie 2 ein Instrument zur Erfassung der Wahrnehmung von QM und Akkreditierung validiert. Mit diesem Instrument wurden in Studie 3 drei verschiedene Managertypen mittels Clusteranalyse identifiziert. Darauf aufbauend wurde abschließend das Konzept eines maßgeschneiderten Schulungsprogramms vorgeschlagen, das individuelle Bedürfnisse und Personalpläne berücksichtigt. Da Hochschuleinrichtungen planen in mehr EMIS-Lizenzen und Schulungen zu investieren, können die oben genannten Faktoren dazu beitragen, die Investitionskosten zu senken. Darüber hinaus legen die Ergebnisse dieser Arbeit den Grundstein für die Entwicklung massenindividualisierter Schulungsprogramme für Hochschulmanager auf Basis ihres spezifischen Profils und der Charakteristika der Organisation.
Not available
González Bravo, Luis Antonio
2023
Englisch
Universitätsbibliothek der Ludwig-Maximilians-Universität München
González Bravo, Luis Antonio (2023): Chilean higher education managers’ information systems acceptance and quality management perceptions. Dissertation, LMU München: Fakultät für Psychologie und Pädagogik
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58MB

Abstract

Chilean higher education institutions face pressure to meet quality management (QM) standards and to use educational management information systems (EMIS) for managing the information related to academic activities. This doctoral research addressed the link between the use of EMIS in higher education and the QM processes, on which insufficient research was conducted so far. Against the background of the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology and within the QM conceptual framework, I aimed to reduce this research gap by exploring the relationship between higher education managers’ EMIS acceptance and QM perceptions, and by identifying specific manager profiles. In Study 1, a systematic review of Chilean literature suggested a close relationship between QM, accountability, and the use of EMIS. However, difficulties in implementation and long-term planning were noted. In Study 2, an instrument to assess perceptions about QM and accreditation was validated. Using this instrument, three different types of managers were identified by a cluster analysis conducted in Study 3: “Elders”, “Mediators”, and “Worker Bees.” These results are in line with previous research, as EMIS usage differs according to a person's position, individual traits, and preferences. Accordingly, a customized training program was recommended, which considered individual needs, staff plans, and the identified manager profiles. As higher education institutions developed plans to invest in more EMIS licenses and implement training, the aforementioned factors may help reduce investment costs. Additionally, the results of this doctoral research lay the ground for designing mass-customized manager training for managers based on their specific profiles and the organization's characteristics.

Abstract

Chilenische Hochschuleinrichtungen stehen unter dem Druck, Qualitätsmanagement (QM)-Standards zu erfüllen und Bildungsmanagement-Informationssysteme (EMIS) zu verwenden, um die auf akademische Aktivitäten bezogenen Informationen zu verwalten. Diese Dissertation setzt am bisher nur unzureichend erforschten Zusammenhang zwischen dem Einsatz von EMIS in der Hochschulbildung und den QM-Prozessen an. Vor dem Hintergrund der Unified Theory of Acceptance and Use of Technology und im Rahmen des QM-Konzepts wurde der Zusammenhang zwischen der EMIS-Akzeptanz von Hochschulmanagern und der QM-Wahrnehmung untersucht und spezifische Führungsprofile identifiziert. In Studie 1 deutete ein systematischer Überblick der chilenischen Literatur auf einen engen Zusammenhang zwischen QM, Akkreditierung und der Verwendung von EMIS hin. Allerdings wurden Schwierigkeiten bei der Umsetzung und langfristigen Planung der Qualitätsmaßnahmen festgestellt. Davon ausgehend wurde in Studie 2 ein Instrument zur Erfassung der Wahrnehmung von QM und Akkreditierung validiert. Mit diesem Instrument wurden in Studie 3 drei verschiedene Managertypen mittels Clusteranalyse identifiziert. Darauf aufbauend wurde abschließend das Konzept eines maßgeschneiderten Schulungsprogramms vorgeschlagen, das individuelle Bedürfnisse und Personalpläne berücksichtigt. Da Hochschuleinrichtungen planen in mehr EMIS-Lizenzen und Schulungen zu investieren, können die oben genannten Faktoren dazu beitragen, die Investitionskosten zu senken. Darüber hinaus legen die Ergebnisse dieser Arbeit den Grundstein für die Entwicklung massenindividualisierter Schulungsprogramme für Hochschulmanager auf Basis ihres spezifischen Profils und der Charakteristika der Organisation.