Kunze, Louisa (2021): New work - opportunities and risks of digital collaboration. Dissertation, LMU München: Fakultät für Psychologie und Pädagogik |
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Abstract
Welche Kompetenzen brauchen Führungskräfte, um eine geteilte soziale Identität in virtuellen Teams herzustellen? In einer qualitativen Studie mit 13 Führungskräften und 15 Teammitgliedern von virtuellen Teams wird dieser Forschungsfrage nachgegangen. Der besondere Fokus liegt in dieser Studie auf den Antezedenzien einer sozialen Identität im virtuellen Raum. Das Ziel dieser Arbeit ist es, die Theorie und Forschung zu virtuellen Teams voranzutreiben und Praktikern Mittel und Wege aufzuzeigen, welche Voraussetzungen nötig sind, um eine soziale Identität in virtuellen Teams herzustellen. Das Ergebnis der Studie ist, dass Führungskräfte von virtuellen Teams ganz besonders Identity Entrepreneurship betreiben und ein besonders hohes Maß an Empathie sowie sozialen Fähigkeiten mitbringen sollten. Der Einsatz von kollaborativen Tools und multiplen Kanälen zeigt sich für eine geteilte soziale Identität in virtuellen Teams als unerlässlich.
Abstract
Boss phubbing is a new phenomenon in today’s digitalized business world and seems to have a negative impact on relationships. Building on the Social Identity Approach, we assume, that Boss Phubbing undermines the shared identity of leader and follower and therefore has a damaging force. In addition, we argue that the same sex dyad of leader and follower could have a buffering effect, because both parties belong to the same sex and have the same shared identity. We provide empirical evidence from two studies: a quasiexperimental vignette study with 188 students (Study 1), and 306 employees in a second vignette study (Study 2). In Study 1 the results showed the significant negative impact of boss phubbing on work engagement and a positive effect on stress. We were not able to show the buffering effect of the same-sex dyad (shared identity). However, in a three-way interaction, we discovered, that female leaders were more punished for their norm transgression, than male leaders. Study 2 provided evidence that employees showed the same effects as in study 1. Even though the identity of the team was made more salient. In both studies, employee’s perceptions of boss phubbing relate to a norm-transgression and had negative impacts on their well-being. Only the three-way interaction with gender was not significant anymore. We will discuss the implications of our findings for current management research and practice.
Dokumententyp: | Dissertationen (Dissertation, LMU München) |
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Keywords: | Social Identity, virtual teams, virtual leadership, cohesion, group psychology, boss phubbing, stress, work-engagement, gender stereotypes |
Themengebiete: | 100 Philosophie und Psychologie
100 Philosophie und Psychologie > 150 Psychologie |
Fakultäten: | Fakultät für Psychologie und Pädagogik |
Sprache der Hochschulschrift: | Deutsch |
Datum der mündlichen Prüfung: | 25. November 2021 |
1. Berichterstatter:in: | Frey, Dieter |
MD5 Prüfsumme der PDF-Datei: | 5b35b2ee54825cd81c65edaba0c35495 |
Signatur der gedruckten Ausgabe: | 0001/UMC 30851 |
ID Code: | 29481 |
Eingestellt am: | 04. Dec. 2024 15:15 |
Letzte Änderungen: | 04. Dec. 2024 15:15 |