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Scripts for Computer-Supported Collaborative Learning. Effects of social and epistemic cooperation scripts on collaborative knowledge construction
Scripts for Computer-Supported Collaborative Learning. Effects of social and epistemic cooperation scripts on collaborative knowledge construction
Using computers as tools to mediate collaborative learning has had a profound impact on how we construct and communicate knowledge today. Computer interfaces have not been genuinely designed, however, to support collaborative knowledge construction. This study shows how computer interfaces can be designed based on the instructional script-approach to facilitate productive interactions of learners and improve learning outcomes of collaborative knowledge construction in e-learning scenarios. A social script aims to support specific interactions of learning partners. An epistemic script aims to facilitate specific task-related activities. In a 2×2-design the factors “social cooperation script” (with vs. without) and “epistemic cooperation script” (with vs. without) are independently varied. 96 students of Pedagogy are randomly assigned to the four experimental conditions in learning groups of three. The epistemic script increases the amount of specific epistemic activities, and facilitates the joint application of focused knowledge. Simultaneously, the epistemic script reduces the frequency of important social modes of co-construction, such as elicitation. With respect to learning outcomes, it can be further shown that the epistemic script impedes individual knowledge acquisition. Epistemic scripts may therefore be particularly appropriate for the facilitation of joint knowledge application, where individual knowledge acquisition may be less important than effective processing of a given problem in groups. In contrast, however, social cooperation scripts may be more appropriate for individual knowledge acquisition than group problem solving. Social scripts facilitate individual knowledge acquisition as an outcome of collaborative knowledge construction. The results suggest that cooperation scripts for individual knowledge acquisition should consider social components., Im Bereich der Aus- und Weiterbildung wird durch textbasierte computervermittelte Kommunikation eine Reihe neuer Lernszenarien ermöglicht. Interfaces für computervermittelte Kommunikation sind jedoch nicht unbedingt nach pädagogisch-psychologischen Gesichtspunkten gestaltet. Diese Arbeit zeigt wie Interfaces auf der Basis des instruktionalen Skript-Ansatzes gestaltet werden können, um produktive Interaktionen und den Lernerfolg bei der gemeinsamen Wissenskonstruktion in E-Learning-Szenarien zu fördern. Ein soziales Skript soll bestimmte Interaktionen von Lernenden unterstützen. Ein epistemisches Kooperationsskript zielt darauf ab bestimmte aufgabenbezogene Handlungen Lernender zu fördern. In einem 2×2-Design wurden die Faktoren „soziales Skript“ (nicht vorhanden vs. vorhanden) und „epistemisches Skript“ (nicht vorhanden vs. vorhanden) variiert. 96 Hochschulstudenten der Pädagogik wurden in Dreiergruppen zufällig einer der vier Bedingungen zugeordnet. Das epistemische Skript erhöht den Anteil spezifischer epistemischer Aktivitäten, und fördert die gemeinsame Anwendung von Wissen. Das Skript reduziert allerdings gleichzeitig die Häufigkeit wichtiger sozialer Modi der Ko-Konstruktion (z. B. Elizitation). Bezüglich der Lernergebnisse kann gezeigt werden, dass das epistemische Skript individuellen Wissenserwerb im Vergleich beeinträchtigt. Epistemische Skripts scheinen sich also insbesondere zur Unterstützung der gemeinsamen Wissensanwendung zu eignen, bei der der individuelle Wissenserwerb weniger im Vordergrund steht als die effiziente Bearbeitung eines vorgegebenen Problems in der Gruppe. Im umgekehrten Fall hingegen erscheinen soziale Skripts besser geeignet. Soziale Skripts unterstützen den individuellen Wissenserwerb als Ergebnis gemeinsamer Wissenskonstruktion. Die Ergebnisse legen nahe, dass Kooperationsskripts auch soziale Komponenten berücksichtigen sollten.
CSCL, cooperation scripts, collaborative knowledge construction, e-learning, computer-mediated communication
Weinberger, Armin
2003
English
Universitätsbibliothek der Ludwig-Maximilians-Universität München
Weinberger, Armin (2003): Scripts for Computer-Supported Collaborative Learning: Effects of social and epistemic cooperation scripts on collaborative knowledge construction. Dissertation, LMU München: Faculty of Psychology and Educational Sciences
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Abstract

Using computers as tools to mediate collaborative learning has had a profound impact on how we construct and communicate knowledge today. Computer interfaces have not been genuinely designed, however, to support collaborative knowledge construction. This study shows how computer interfaces can be designed based on the instructional script-approach to facilitate productive interactions of learners and improve learning outcomes of collaborative knowledge construction in e-learning scenarios. A social script aims to support specific interactions of learning partners. An epistemic script aims to facilitate specific task-related activities. In a 2×2-design the factors “social cooperation script” (with vs. without) and “epistemic cooperation script” (with vs. without) are independently varied. 96 students of Pedagogy are randomly assigned to the four experimental conditions in learning groups of three. The epistemic script increases the amount of specific epistemic activities, and facilitates the joint application of focused knowledge. Simultaneously, the epistemic script reduces the frequency of important social modes of co-construction, such as elicitation. With respect to learning outcomes, it can be further shown that the epistemic script impedes individual knowledge acquisition. Epistemic scripts may therefore be particularly appropriate for the facilitation of joint knowledge application, where individual knowledge acquisition may be less important than effective processing of a given problem in groups. In contrast, however, social cooperation scripts may be more appropriate for individual knowledge acquisition than group problem solving. Social scripts facilitate individual knowledge acquisition as an outcome of collaborative knowledge construction. The results suggest that cooperation scripts for individual knowledge acquisition should consider social components.

Abstract

Im Bereich der Aus- und Weiterbildung wird durch textbasierte computervermittelte Kommunikation eine Reihe neuer Lernszenarien ermöglicht. Interfaces für computervermittelte Kommunikation sind jedoch nicht unbedingt nach pädagogisch-psychologischen Gesichtspunkten gestaltet. Diese Arbeit zeigt wie Interfaces auf der Basis des instruktionalen Skript-Ansatzes gestaltet werden können, um produktive Interaktionen und den Lernerfolg bei der gemeinsamen Wissenskonstruktion in E-Learning-Szenarien zu fördern. Ein soziales Skript soll bestimmte Interaktionen von Lernenden unterstützen. Ein epistemisches Kooperationsskript zielt darauf ab bestimmte aufgabenbezogene Handlungen Lernender zu fördern. In einem 2×2-Design wurden die Faktoren „soziales Skript“ (nicht vorhanden vs. vorhanden) und „epistemisches Skript“ (nicht vorhanden vs. vorhanden) variiert. 96 Hochschulstudenten der Pädagogik wurden in Dreiergruppen zufällig einer der vier Bedingungen zugeordnet. Das epistemische Skript erhöht den Anteil spezifischer epistemischer Aktivitäten, und fördert die gemeinsame Anwendung von Wissen. Das Skript reduziert allerdings gleichzeitig die Häufigkeit wichtiger sozialer Modi der Ko-Konstruktion (z. B. Elizitation). Bezüglich der Lernergebnisse kann gezeigt werden, dass das epistemische Skript individuellen Wissenserwerb im Vergleich beeinträchtigt. Epistemische Skripts scheinen sich also insbesondere zur Unterstützung der gemeinsamen Wissensanwendung zu eignen, bei der der individuelle Wissenserwerb weniger im Vordergrund steht als die effiziente Bearbeitung eines vorgegebenen Problems in der Gruppe. Im umgekehrten Fall hingegen erscheinen soziale Skripts besser geeignet. Soziale Skripts unterstützen den individuellen Wissenserwerb als Ergebnis gemeinsamer Wissenskonstruktion. Die Ergebnisse legen nahe, dass Kooperationsskripts auch soziale Komponenten berücksichtigen sollten.